Jakość i kontrola jakości
Gwarancją diagnostycznej użyteczności wyników wykonywanych badań jest stosowanie w naszym laboratorium nieustannie doskonalonego Systemu Zapewnienia Jakości.
Zapewnienie właściwej jakości to szczegółowa, codzienna analiza i rejestracja wykonywanych czynności, automatyzacja procesu analitycznego, wdrożenie laboratoryjnego systemu informatycznego (LIS). Ponadto wysoką jakość naszych usług realizujemy poprzez:
- Właściwe przygotowanie pacjenta do badań.
- Stosowanie do pobierania próbek krwi żylnej systemu próżniowo-aspiracyjnego.
- Dostosowanie się do potrzeb naszych najmłodszych pacjentów w zakresie pobierania próbek krwi żylnej i włośniczkowej.
- Stosowanie do pobierania każdego rodzaju materiału wyłącznie sprzętu jednorazowego użytku, w który zaopatrujemy naszych Pacjentów (pojemniki na mocz, kał).
- Monitorowanie procesu wstępnego opracowania powierzonego nam materiału do badań.
- Stosowanie na każdym stanowisku pracy procedur kontroli wewnątrzlaboratoryjnej. Gromadzone dane podlegają opracowaniu statystycznemu i ocenie potwierdzającej jakość naszych działań.
- Uczestnictwo w programach kontroli zewnątrzlaboratoryjnej potwierdzonej zaświadczeniami uczestnictwa.
- Udział w programie kontroli jakości badań organizowanym przez COBJwDL.
- Dostarczanie odbiorcy wyniku badania w wymaganym czasie.
Nasze działania dostosowujemy do obowiązujących przepisów prawnych:
- Ustawa o diagnostyce laboratoryjnej z dnia 27 lipca 2001
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 stycznia 2009 r zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów jakości dla medycznych laboratoriów i mikrobiologicznych
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2009 r zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinno odpowiadać medyczne laboratorium diagnostyczne
- Dostępne normy dobrej praktyki tworzone przez Międzynarodową Organizację ds. Standaryzacji PN-EN ISO 15189 Laboratoria medyczne szczególne wymagania dotyczące jakości i kompetencji.